Mijn auto mist een onderdeel of is defect! Wat moet ik doen?
Als u iets koopt maar niet krijgt wat u van het product of de dienst kon verwachten: dat noemen we non-conformiteit. Een auto zonder motor, daar hebt u bijvoorbeeld niets aan. Dat een garagebedrijf dan aan de slag moet om er alsnog een motor in te stoppen is evident. Echter, meestal neemt non-conformiteit subtielere vormen aan en kan het knap lastig zijn om de verkoper in beweging te krijgen. Met de juristen van ZoefZoef aan uw zijde vergroot u uw kansen.
Vermoedt u non-conformiteit? Dan is het verstandig contact op te nemen met ZoefZoef, zeker omdat het bij vervoermiddelen kan gaan om forse bedragen. We adviseren u graag over uw mogelijkheden! Lees hier meer over uw mogelijkheden of neem direct contact op met de ZoefZoef Juridische Intakebalie voor een gratis telefonisch intakegesprek met onze juristen.
Wat is non-conformiteit?
Non-conformiteit is een bijzondere vorm van wanprestatie.
Voorbeeld: uw auto wordt afgeleverd zonder airconditioning. In de brochure en de offerte die u ondertekend hebt staat duidelijk dat de auto geleverd wordt mét een airco-systeem. Er is sprake van non-conformiteit. Immers, de auto bezit niet alle eigenschappen die u redelijkerwijs kon verwachten.
In bovenstaand voorbeeld mocht u redelijkerwijs verwachten dat de auto geleverd zou worden met airconditioning. Dit bleek niet het geval: u kunt de verkoper hierop aanspreken en om een oplossing vragen. Werkt hij hier niet aan mee? Neem dan contact op met de ZoefZoef Juridische Intakebalie voor juridisch advies.
Geldt non-conformiteit ook bij de aanschaf van tweedehands producten?
Ja, ook dan kan dit gelden. De kosten voor reparatie of vervanging van onderdelen kunnen behoorlijk oplopen, zelfs tot boven de eigenlijke aanschafprijs! Zorg ervoor dat u krijgt waar u recht op hebt en dat schade wordt vergoed.
Voorbeeld: een consument koopt een tweedehands BMW (bouwjaar 2004 met ruim 200.000 km op de teller) voor een bedrag van € 8.600,- en de inruil van zijn oude auto. Na een aantal dagen constateert de koper een defect aan de automatische versnellingsbak: een essentieel onderdeel van een auto. Hij stelt de verkoper hiervan direct op de hoogte met het verzoek het defect te herstellen. De verkoper weigert dit. De koper ontbindt de overeenkomst en laat de BMW door een expert onderzoeken. Deze constateert het defect en adviseert het onderdeel te vervangen. Daarnaast kost dit deskundigenonderzoek € 500,-. Uiteindelijk beslist het Gerechtshof dat ondanks de oudere auto met het grote aantal kilometers er toch sprake is van non-conformiteit. Een koper mag immers ook bij een ouder, tweedehands product ervan uitgaan dat het de eigenschappen bezit die benodigd zijn voor het goed functioneren van het product. Door een defect aan de versnellingsbak kon de auto niet normaal functioneren. Het verzoek van de koper wordt ingewilligd: ontbinding van de koopovereenkomst en terugbetaling van de koopsom, vermeerderd met wettelijke rente. Daarnaast moet de verkoper de oude, ingeruilde auto teruggeven en de € 500,- aan onderzoekskosten vergoeden.
(Dit voorbeeld is gebaseerd op een echte zaak die speelde bij het Gerechtshof)
Constateert u bij uw product een soortgelijk gebrek en twijfelt u over de stappen die u kunt zetten richting de verkoper? De juristen van ZoefZoef adviseren u graag over uw mogelijkheden.
Neem contact op met ZoefZoef!
ZoefZoef is gespecialiseerd in het contractenrecht binnen de mobiliteitsbranche. We bieden onze diensten op drie manieren aan, zodat u krijgt waar u op een bepaald moment behoefte aan hebt:
- Doe Het Zelf Voorbeeld: stel eenvoudig zelf een brief op maat op, waarin u verzoekt om een juiste en volledige nakoming van de koopovereenkomst.
- Juridisch advies Voorbeeld: advies wanneer de verkoper weigert de wanprestatie te erkennen.
- Inschakeling advocaat Voorbeeld: juridische bijstand wanneer uw zaak voor de rechter komt.
Onze advocaten zijn gespecialiseerd in contractenrecht en werken voor een transparant en gunstig tarief. Op die manier bent u verzekerd van de rechtsbijstand die u nodig hebt.
Neem contact op met de ZoefZoef Juridische Intakebalie voor een gratis intakegesprek. Mocht het inschakelen van een advocaat nodig zijn, dan zoeken onze juristen voor u naar een bij ZoefZoef aangesloten advocaat. De Intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar.
Rechtsbijstandsverzekering? Vrije advocaatkeuze!
Hebt u een rechtsbijstandsverzekering? Ook dan kunt u contact met ons opnemen. U hebt immers ook dan een vrije advocaatkeuze. Lees hier meer over de rechtsbijstandsverzekering en de vrije advocaatkeuze.
PLATFORM is het grootste netwerk in Nederland van zelfstandige en onafhankelijke advocatenkantoren. Ruim 50 kantoren vormen samen het PLATFORM Advocatennetwerk.